Kaffepausen - en hyggestund, der giver dig overskud til (endnu) bedre arrangementer

Blogindlæg


Må jeg ringe til dig i aften?

Dette indlæg er skrevet af Tina Pearson




"Hvordan har du det?"

Er du fyldt af energi og gå-på-mod eller føler du dig udmattet, stresset og ved du, at det er tid til at gøre noget anderledes, for ellers går det "galt".

Det sidste genkender Julie alt for godt, og jeg vil gerne dele en tankevækkende samtale, vi havde om hendes arbejdsliv, da jeg mødte hende til et arrangement forleden. Og hvis du undre dig, så har hun læst mit oplæg og vil gerne dele oplevelsen med dig.

Du kender garanteret hendes persontype - du ved, den der utrolige hjælpsomme koordinator, der altid tænker på andres velbefindende før sit eget.

Du kan altid ringe eller skrive til hende, og hun svarer eller finder en løsning med det samme.

Måske du ligefrem kan genkende dig selv i hende?

Julie er en heltinde (men passer ikke på sig selv)

Julie vidste, at jeg er gået ned med stress 2 gange, og begge gange var jeg sygemeldt i en længere periode.

Derfor tog hun mod til sig og spurgte mig i en pause, om jeg havde nogle gode råd til hende.

Efter at have lyttet og spurgt ind til de faresignaler, hun selv havde opdaget, må jeg give hende ret.

Hun skal (virkelig) til at passe på sig selv, hvis ikke hun vil samme vej som mig (der ikke tog faresignalerne seriøst).

De går nemlig ikke, på mirakuløs vis, væk af sig selv.

Derfor er hjælpsomhed ved at knække hende

Vi talte bl.a. om, at hun bruger den samme telefon til arbejde og privat, hvilket betyder, at hun er til rådighed 24/7.

Du kan ringe til hende om aftenen, når hun er på ferie, på hendes fridage og i weekenderne - forestil dig det lige.

Hvert øjeblik kan din telefon ringe, og du skal være klar til at besvare spørgsmål, og måske ringe videre for at koordinere noget.

Jeg har selv siddet i fælden, da jeg var selvstændig, og for at være helt ærlig, var det mest fordi, jeg ikke 1 sekund overvejede at have 2 telefoner.

Altså før en venlig sjæl foreslog det.

Samme aha-oplevelse så jeg i Julies øjne, da jeg foreslog hende at anskaffe sig en privat telefon, så hun havde en til arbejde og en til privat.

Et glimt af håb (og frihed) opstod med det samme i hendes øjne.

Men efter et par minutter, så ramte angsten for at ændre på tingene (som jo fungerede fint for alle andre), og hun havde svært ved at se, hvordan hun i praksis kom i mål med det.

Hvad vil chefen sige?

Det talte vi igennem, og hun argumenterede med indvendinger som: "hvad vil min chef ikke tænke?", eller "hvad nu hvis noget går galt til et arrangement, og mine kollegaer har brug for hjælp?".

"Ja, hvad nu hvis du bliver syg, og slet ikke kan hjælpe nogen i lang tid?", spurgte jeg hende.

Der faldt tiøren, og nu krydser jeg fingre for, at hun vil tale med sin chef om situationen, inden det går galt.

Og vigtigst af alt, få afklaret med sine omgivelser, hvornår på dagen arbejdstelefonen er åben og slukket.

 

Nu skal hun på afvænning (så det kan blive godt igen)

Tager hun imod mit forslag, skal hun dog indstille sig på afvænningslignende tilstande, som kan være latterlige hårde, for hold nu op, det er svært at slukke HELT for det apparat.

Men det kan godt lade sig gøre, hvis du forbereder dig selv og dine omgivelser på, hvad der skal ske.

Det hjælper i hvert fald på samvittigheden.

Om du har 1 eller 2 telefoner, så er det stadig vigtigt at holde FULDSTÆNDIG fri fra arbejdet engang i mellem (jo, det kan godt lade sig gøre).

Når du holder fri, så lader hjernen og kroppen op, og du får mere energi til at arbejde.

Her er de steps, jeg selv var igennem, og nu har anbefalet Julie. Måske det også kan hjælpe dig, hvis du har svært ved at koble af derhjemme.


5 trin til at du kan få et bedre arbejdsliv (og fred, når du har fri)

  1. Sørg for at have 2 telefoner. En privat- og en arbejdstelefon.

  2. Aftal med alle relevante personer (chef, kollegaer, samarbejdspartnere, kunder), hvornår arbejdstelefonen er tændt og slukket.

  3. SLUK arbejdstelefonen HELT (ikke bare på lydløs), og læg den uden for synsvinkel derhjemme (med god samvittighed), så du ikke liiiiiige tjekker den alligevel.

  4. Stol på dine kollegaer. De skal nok klare udfordringerne.

  5. Ring eller skriv ikke selv til folk i din fritid (ja, det kan være fristende, I know!)

 

Hvis du har et tip, der hjælper dig med at håndtere en presset hverdag, så del den hjertens gerne i en kommentar nedenfor.

 



 

Har du lyst til mere inspiration?